onsdag 2 mars 2011

Tuttar säljer mer än talang.

Media präntar in i oss att vi inte duger som vi är om och om igen. Ett utmärkt exempel är Keira Knightley. Otroligt vacker och talangfull skådespelerska.
Trots det kan man inte marknadsföra en film på hennes tidigare meriter.
Jag talar självfallet om filmen King Arthur.



Jag tänker inte ens ge mig in på att diskutera att Guinevere framställs som otroligt stark och en kvinna med egen förmåga som trots allt det blir dam i nöd mot slutet och måste räddas av en man. Jag vill däremot visa på hur filmen marknadsfördes.
Bilden ovan är från filmaffischen och används också på dvd-omslaget. Det intressanta blir när man jämför den bilden med ett klipp ur filmen.



Man gör det helt enkelt tydligt att Kiera Knightley är tillräckligt duktig/vacker/talangfull för att delta i filmen men inte tillräckligt vacker i sig själv för att platsa på en säljande affisch.
Ett väldigt tydligt exempel på hur media objektifierar en kvinnas kropp för att sälja biljetter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar