tisdag 1 mars 2011

Varför är en feminist en bitterfitta?

Det var länge sedan jag hörde ordet bitterfitta användas som en synonym för feminist. Jag var väll en speta på 14-15 med långt hår som ville vara som alla andra. Jag kallade mig humanist "för jag ville ju att det skulle vara jämställt för båda könen" helt ovetandes om att det är vad feminism handlar om.

Det är så upprörande.
Vi lever sida vid sida men i två olika verkligheter som är så skiljda från varandra att det är skrämmande. Det som BORDE vara den största skillnaden (kropparnas olikheter) har snarare lagt grund för att göra skillnaderna ännu större, på kulturell nivå.

Hur yttrar det sig?
Att halva kvinnors kroppar skalas bort i media för att vara mer lockande, för att bli objekt. Lägre löner, sämre arbeten, olika förväntade intressen och studier, synen på sex, barnomsorg med mera, med mera.
För att inte tala om att en fjortonårig flicka får höra att feminister bara är snaggade bitterfittor som bråkar över småsaker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar