söndag 27 november 2011

"Tjena sexy, läget?"

Benämningar som "sötnos",  "snygging", "dockan", "gumman" och  "sexy" kan vara rätt rara eller gulliga om de kommer från någon man tycker om. Dock är så sällan fallet, majoriteten av gångerna jag får höra dem är av främlingar över internet. Jag kan inte beskriva i ord över hur illa jag tycker om det. När en främling använder ett sådant ord känns det nedvärderande och objektifierande. Det finns inget gulligt. som allra bäst är det kaxigt flirtande, men inte ens det känns okej eftersom jag omöjligt kan läsa in annat än, som sagt, objektifierande i dem.

Personer över internet som skriver sådant i konversationer till mig brukar inte ha samma ton särskilt länge. Jag försöker verkligen att tygla mitt humör men ofta går det inte. Efter ett tag brukar jag snarare få höra benämningar som "bitterfitta" (duh!), "din jävla fitta", "fula kossa", "rabiata kärring" eller annat likvärdigt.

Faktum är att jag vid flertalet tillfällen tagit några djupa andetag, räknat till tio och skrivit ett vänligt svar tillbaka, utan att låtsas om kommentaren. Av någon anledning har det aldrig slagit fel, vid alla dessa tillfällen har jag inom fem mejl (snarare två) fått ett oanständigt förslag, oavsett om jag avbett det på eventuell presentation eller inte.

Många killar klagar över att tjejer drar dem över en kam på internet. Jag kan med fullständig ärlighet säga att jag beklagar att det är så men jag vet att jag definitivt är en av tjejerna som gör så. Det är inte lätt att skilja de fina killarna från slembollarna. När man fått x antal mejl med innehåll som kan jämföras med avföring en riktigt dålig dag blir det väldigt lätt att ha taggarna utåt.


Lola Bunny i filmen Space Jam (1996) blir rosenrasande när någon kallar henne "doll".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar