måndag 23 maj 2011

Könsstympad drev fram ny lag i Kenya

Könsstympad drev fram ny lag i Kenya

Kenya införde i april en lag om förbud mot könsstympning. Lagen röstades igenom enhälligt efter att parlamentsledamoten Sophia Abdi Noor i ett unikt och känslofyllt inlägg berättat om när hon själv blev könsstympad som flicka. DN har träffat Sophia Abdi Noor.

Den nya lagen innebär att Kenya blir ett av några få länder i Afrika där kvinnlig omskärelse är förbjudet.
– Jag hade egentligen förberett ett annat tal när lagförslaget äntligen var uppe för debatt i parlamentet. Men plötsligt insåg jag att jag måste berätta om mig själv, inte för min egen skull utan för de tre  miljoner flickor i världen som omskärs varje år, säger Sophia Abdi Noor när DN träffar henne i Stockholm.

Aldrig någonsin har en parlamentsledamot inför sina kolleger på ett liknande sätt berättat om sina personliga erfarenheter i Kenya. Och Sophia Abdi Noor gjorde det dessutom i ett tabulagt och självutlämnande ämne. Det gav genast eko i radio, tv och tidningar över hela Kenya.
Sophia Abdi Noor var sju år gammal när hon och åtta av hennes jämnåriga kamrater blev förda till en gammal kvinna som skulle utföra ritualen. Kvinnan var på väg att bli blind, och med ett rakblad, utan bedövning, skar hon bort flickornas könsorgan och sydde igen med taggar från ett akaciaträd.

– Tre av oss förblödde och dog. En av dem var min allra bästa kompis.
Sophia Abdi Noors far tog henne till sjukhus där hon fick blodtransfusioner, men hennes liv hade förändrats för alltid. Varje menstruation var enormt smärtsam och hon klarade inte att gå i skolan. Genom åren missade hon varje månad många lektioner, vilket påverkade hennes studieresultat negativt. Men snart var det dags för nästa mardröm: bröllopsnatten.
Sophia Abdi Noor och hennes man kämpade i tre nätter för att fullborda ett samlag. Till slut tvingades Sophia Abdi Noor att uppsöka sjukhuset för att få sin vagina öppnad med skalpell.

Under sin berättelse i parlamentet bröt Sophia Abdi Noor samman flera gånger och många av parlamentsledamöterna grät tillsammans med henne, även de som tidigare varit emot lagförslaget.
– Efteråt kom flera av de manliga ledamöterna fram till mig och sa: Jag har inte förstått vad min fru och mina döttrar fått genomlida. Självklart måste vi få ett stopp på detta.
Sophia Abdi Noor har kämpat mot könsstympning i över 16 år och är en av grundarna av kvinnorättsorganisationen Womankind Kenya. Organisationen driver ett barnhem och en skola för föräldralösa flickor i staden Garissa och som finansieras med svenska pengar.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar