måndag 23 maj 2011

En gåva som faktiskt betyder något

Mors dag närmar sig med stormsteg och precis som fars dag och alla hjärtans dag är jag inte ett stort fan av högtiden. Jag har alltid sett såna högtider som ett sätt för handen att kränka "billiga" presenter. Att ha en specifik dag att fira en person man älskar, må vara en förälder eller en partner, känns så tillgjort. Jag är en av de där som använder argumentet att man ska visa kärlek varje dag.

Därför har presenter vid dessa tillfällen inte varit något jag roats av utan då ger jag hellre en otippad present vilken annan dag som helst då dessa betyder mer.

Jag är numera beredd att ändra min åsikt. Jag har tidigare skrivit om hjälporginisationen ActionAid som bland annat arbetar för att underlätta livet för fattiga kvinnor och barn. De vill nu tipsa om en bättre mors dag-present än en bukett tulpaner. En åsna! Åsnan ges till kvinnor i områden där man behöver hjälp med transporter. Med hjälp av åsnan får kvinnorna med sig mer varor till marknaden – och kan skicka barnen till skolan istället för att låta dem hjälpa till att bära. En annan postiv effekt är persontransporter – till sjukhus eller vård. I utbyte för din gåva skickar de tillbaka ett gåvokort som man kan ge till sin egen mamma.

De har även flera andra presenter. Det är allt från en bikupa till en by-barnmorska till en vattenpump.

Det jag vill ha sagt. Du som planerar att fira din mamma på Söndag, varför inte ge henne en present som faktiskt betyder något?


Kvinnan på bilden heter Anesi Samu och bor i byn Chidzanja i Malawi.
Genom ActionAid har hennes by fått flera åsnor. Så här säger Anesi:

”Det är så långt till den närmaste hälsokliniken att när människor blir sjuka hinner de inte dit i tid. Det är också väldigt långt till våra fält och det är svårt för oss att ta oss dit och ta hem skördarna. ”

För sju år sedan var Anesi gravid, men fick plötsligt missfall i tredje månaden. Hon förlorade mycket blod och blev medvetslös. Hennes liv och hälsa var i stor fara.

”Men mina grannar använde åsnan och kärran för att ta mig till sjukhuset”,
berättar Anesi. ”Tack vare att åsnan var så snabb gick mitt liv att rädda. Innan vi fick åsnor i Salima dog människor för att de helt enkelt inte kunde ta sig fram till vården i tid. Åsnorna är till så mycket hjälp, sedan vi fick dem har livet i byn blivit lättare. Viktigast av allt är att förbättringarna kommer många människor till gagn



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar