fredag 9 december 2011

Disney som förebild

För ett bra tag sedan hade jag en diskussion med en väninna om Disneys kvinnoideal. Jag måste erkänna, jag är en sucker för Disney. Jag älskar att mysa ihop framför tv'n med en Disneyfilm. Favoriten är utan tvekan Mulan.

Även om jag är en sucker för dem kan jag omöjligt förneka att synen på kvinnan i dem är trångsynt och förlegad. Helt ärligt, den dagen jag väl får barn skulle jag vara tveksam att visa klassikerna för dem när de är små. Barn är så otroligt lätt att påverka och jag tycker verkligen inte att bilden på kvinnor som Disney visar upp är sund eller en bra förebild. Javisst finns det undantag, jag gillar Jasmine i Aladin som vägrar att bli bortgift och jag har ju redan nämnt Mulan. Men hur är det med de övriga? Lilla sjöjungfrun som ger upp allt för en kille hon inte ens har pratat med, Askungen som gifter sig med en kille hon dansat med under en kväll? Listan skulle kunna göras meterlång.

Det var lite knepigt med min väninna, hon hade lite svårt att ta in mina argument. Kanske framförde jag dem dåligt, vad vet jag. Jag vet dock att den dagen jag får barn kommer jag välja bort Disney för Astrid Lindgren.



2 kommentarer:

  1. Du kommer nog att märka att Disney inte har så unken kvinnosyn om man jämför med Astrid Lindgren. Eller för att vända på det. Astrid har inte så bra kvinnosyn i sina böcker, inte hon heller. Möjligen passerar Ronja eller så gör hon det inte - Lovis som sitter hemma och passar upp männen medan de är ute och rövar.

    SvaraRadera
  2. Att Astrid Lindgrens böcker och serier visar tiden dem skrevs på håller jag med om. Trots detta anser jag att de är mer jämställda är disneys klassiker.
    Tack för din kommentar.

    SvaraRadera