måndag 12 december 2011

Framröstad Lucia hotas att stoppas på grund av kukinnehav

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Kvinnlig diskriminering har blivit vardag. Det enda jag kan finna positivt i det är att samhället är mer medvetna om det och därmed kan hålla sig undan det. Det är något av en paradox.

Manlig diskriminering syns inte lika ofta men det betyder inte att den inte finns. I dagens DN skriver Jenny Stiernstedt om Östratornskolan i Lund där Sepehr Gharanfoli röstats fram till årets Lucia av skolans elever. Detta efter att frågan kommit upp i elevrådet om killar skall kunna ställa upp i valet av Lucia och efter en demokratisk omröstning kommit fram till att de absolut skall kunna ställa upp.

Det betyder dock inte att han kommer få ta på sig ljuskronan under morgondagen. Trots att skolan skryter med sitt elevinflytande gör nu personalen och elevernas föräldrar motstånd. Han kommer få svar under dagen om han kan ge sig ut på jakt efter en vit särk.

På Killebäckskolan i Södra Sandby har man valt att tackla frågan genom att helt enkelt ha två lucior, en manlig och en kvinnlig. Där motiverar musikläraren Christoffer Holmberg till Sydsvenskan att det är elevernas tåg och att de ska få vara med och påverka hur det ska se ut. Däremot drog de gränsen när det var någon som ville gå i tåget som Darth Vader.

Vi lever under 2011 talet och i ett av världens mest jämställda land och ändå kan många inte bortse från "tradition" och låta en person av manligt kön sjunga några sånger och läsa en dikt iförd en ljuskrona. Eftersom det traditionellt sett är kvinnor som skall göra det.

Det här bakåtsträvandet är något som absolut inte hör hemma i ett samhälle under utveckling. Och jag är inte den enda som anser det här. Citat från DO's hemsida: "Du kan anmäla till DO om du upplever att du har blivit diskriminerad och det har samband med kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder."

Om nu Sepehr inte får vara Lucia imorgon tycker jag absolut att han bör anmäla skolan till Diskrimineringsombudsmannen.

2 kommentarer:

  1. Lucia, jag minns det såväl när jag gick på hög och mellanstadiet. Jag minns också varför jag valde att strunta traditionen mitt sista år i skolan. Av den enkla anledningen att jag fick slåss med näbbar och klor för att slippa vara tärna. Vi hade nämligen en lärare som inte ville att vi skulle få vara tomtar. Nej nej, det skulle bara vara tärnor och stjärngossar och alla tärnor ska vara tjejer och alla stjärngossar killar. Nu fick jag vara min tomte till sist men i nian kände jag att lucia inte var värt bråket. Så jag struntade i att delta.

    Då tänkte jag inte så mycket på själva könsstereotypen som styrde hela firandet. Men idag är det lite mer tydligt och jag blir ledsen över att se hur demokratin i skolan ignoreras. Allt för en tradition som några lärare och föräldrar vill ska ske på "deras" vis. Samtidigt blir jag glad över skolor där de låter killar vara lucior. Eller där de säger till barnen, ni får vara vad ni vill i luciatåget, så länge ni är något kopplat till lucia. Det är skönt att sen en sådan skola. En skola där Lucia är för eleverna skull och inte föräldrarnas.

    SvaraRadera
  2. Det som är synd är ju att det är dessa "traditioner" som står i vägen för ett mer utvecklat och jämställt samhälle. Nu säger jag inte att det är traditionerna som är enda orsaken men jag tror att det är samma tänk som styr i uppfostran av barnen som senare resulterar i att samhället fortsätter hålla fast vid det gamla. Kanske i en önskan av trygghet.

    Trygghet är bra men det ska inte glorifieras och framförallt inte användas som ett argument för att tvinga bak någon som är beredd att bryta mot strukturerna.

    Tack för en fin kommentar och jag hoppas du även i fortsättningen kommer finna min blogg läsvärd.

    SvaraRadera